روش دوخت شن دوزی در گلدوزی
0

روش دوخت شن دوزی و خش زیگزاگ در گلدوزی

روش دوخت شن دوزی و خش زیگزاگ در گلدوزی

شن دوزی

تنظیم ماشین دوخت: درجه۰- درجه عرض ۰- دنده کار پیش بر پایین.

این دوخت با نامهای گرددوزی یا فردوزی نیز رواج دارد. طرح را روی پارچه کشیده و پارچه را درون کارگاه نمایید. و با استفاده از درجه ساده دوز شروع به دوخت نمایید. حرکت دست و کارگاه باید با سرعت پدال هماهنگ باشد. کارگاه را به صورت چرخشی و دایره وار حرکت دهید تا طرح مورد نظر را پر کنید .

روش دوخت شن دوزی در گلدوزی
روش دوخت شن دوزی در گلدوزی

کاربرد این دوخت: بر طرحهای همانند بدن حیواناتی نظیر بره- توده های ابر- نمای تپه و انبوهی جنگل و در هم بودن برگ درختان- موی سر تصاویر عروسکی پسر- پر کردن فضاهای داخلی و خارجی هر طرح می باشد.

روش دوخت شن دوزی در گلدوزی
روش دوخت شن دوزی در گلدوزی

استفاده از این شیوه دوختی در مطابق دوزی- مینیاتوری دوزی و دوختهای زمینه برجسته بسیار زیاد است که توضیح کافی در مورد سه شیوه بالا در مباحث بعدی خواهد آمد.

روش دوخت شن دوزی در گلدوزی
روش دوخت شن دوزی در گلدوزی

خش زیگزاگ

تنظیم ماشین دوخت: درجه عرض از ۵/۲ تا ۵/۳ و نهایتاً بسته به بزرگی و کوچکی طرح این اعداد قابل تغییر می باشد. درجه طول ۰- دنده کار پیش بر پایین.

بعد از کشیدن طرح بر پارچه و گذاشتن پارچه درون کارگاه شروع به دوخت نمایید. ابتدا با طرح تمرینی و اشکال هندسی و حرکت دست بر کارگاه به جهت چپ به راست و بالعکس دوخت کنید. سپس با مقداری تمرین و ممارست دوخت شما به کیفیت متعادل خواهد رسید. این دوخت نیز با نام شامه دوزی – سایه زنی شهرت دارد.

شیوه زیگزاگ:

یکی دیگر از شیوه های متداول گلدوزی ماشینی استفاده از شیوه زیگزاگ می باشد. معمولاً درطرح های زمینه ساده که دارای فضایی نسبتاً بزرگ است این شیوه کاربرد زیادی دارد. دوخت طرحهایی نظیر قو- صورت انسان –حیوانات مخطط، ماهی، اجسامی نظیر  گلدان – کیف …. را با زیگزاگ تو پر کرده و سپس سایه ها و نماهای رویین را انجام می دهند درجه طول این دوخت صفر و درجه عرض بسته به فضای طرح از ۲ تا ۵ انتخاب می شود.

طرز دوخت: هنگام تمرین به سه نوع دوخت برخورد می کنید زیگزاگ فشرده،  زیگزاک متوسط و زیگزاگ باز. هر سه حرکت را به وسیله کنترل پدال با پا و چرخش کارگاه با دست می توان کنترل نمود.به تصویری که نمایی از سه حرکت می باشد توجه کنید. بهترین نوع برای پر کردن فضاها، نمای دوم تصویر است. حال همین حرکت را انجام دهید و حرکت دوم را به گونه ای کار کنید که نیمی از زیگزاگ فضای زیگزاگ قبلی و نیم دیگر بر زمینه پارچه زده شود. توجه داشته باشید نامنظم کار کردن در این دوخت باعث فشردگی یا باز بودن بین بخیه های زیگزاگ می گردد و در اصطلاح عامه به خط افتادن زیگزاگ مبدل می گردد. باید سعی کنید که علاوه بر داشتن جهت مناسب زیگزاگ های سطحی صاف و منظم را داشته باشند.

گلدوزی,گلدوزی اسم بر روی لباس مدارس,گلدوزی لوگو های شرکت ها,گلدوزی روی مانتو,گلدوزی,goldozi (4)
گلدوزی,گلدوزی اسم بر روی لباس مدارس,گلدوزی لوگو های شرکت ها,گلدوزی روی مانتو,گلدوزی,goldozi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

برخی از مشتریان ما